maandag 22 oktober 2012

DE EERSTE DAGEN IN HET WARME LAND VOL ZAND

Zaterdag 20 oktober
Ik word wakker en hoorde iemand zingen door een micro. Het was van de moskee.
We stonden op, het is al bijna 30 °C ' s morgens vroeg in de schaduw. Pfff... ik zweet.
We zijn eerst gaan kijken naar de klassen. het is weekend maar in het middelbaar toch school.
De middelbare school is nieuw en heel mooi.
Er kwam een jongen die heet Dane. Hij kreeg de gsm van papa en was heel blij.
We gingen naar de stad , op de markt kochten we een djembé en een ketting met een haaitand en een stokje met een schildpad uit hout. ik heb ook een waaier bji de djembé gekregen in zwart wit, dat is goed om een beetje te verfrissen.
In M'Bour is er precies overal markt, alles wordt in kraampjes verkocht en het is er heeeeeel vuil.
Er is maar 1 weg in beton , de rest is allemaal zand. Met overal vuilnis en bergen afval.
Er zij heel veel mensen. Ze willen allemaal iets verkopen.
Wij kopen nog stof voor een kostuum voor mij en een salopet voor Silas.
s' Middags aten we thieb-ou-dien, rijst met vis ( en een beetje groenten) Het was heel lekker. ik eet hier met mijn rechterhand, net als de Senegalesen, uit 1 grote pot.
Na het eten ging mama rusten en speelde ik met Dane. Eerst met de katapult. we probeerden vogels neer te schieten en we hadden een salamander geraakt. We speelden ook verstoppertje en klommen op het dak van de schoolbus.
Het gele busje van mama rijdt nog altijd rond, het is wel bijna helemaal kapot.
' s Avonds gingen we op bezoek bij de juf van het 3°leerjaar, May Mouna. zij is een vriendin  van mama. Ze kwam al eens naar België toen ik nog niet geboren was. In het huis waar zij woont, wonen ze met een grote familie samen. wel zeker 15 grote mensen en heeel veel kindjes. 
De keuken en de badkamer zijn buiten en heel vies. Het stinkt daar erg.
We gingen ook nog langs bij Babacar, een meneer die op de bureau van de schoolwerkt en een tweeling heeft, 2 meisjes die 1 jaar zijn. We geven cadeautjes aan hen. Ze vertrekken vanavond naar de brousse waar ze in een dorp wonen. Een jongetje die daar ook woont ( hij is 3 jaar) neemt mijn  hoed af en zegt heel de tijd toubab tegen mij. Dat is 'blanke'

 De straat waar mr Sène woont en wij logeren. ik sta op het dak. overal zand...

 Boven de nieuwe middelbare school en onder de lagere school. Mijn klas is op het eerste verdiep helemaal links. Er zijn 58 kindjes in de klas.


 de speelplaats voor de kleuters en erachter de kleuterschool


 mama en ik in de bureau van het middelbaar


 Ik aan het stuur van een schoolbus ( heel oud en vuil en kapot!)


 mama met een baby in het huis van May


 op weg naar de stad: volgeladen busjes, op de markt: veel hout

ik krijg djembé les
 en vuilnis ( dane en ik )

Babacar en zijn vrouw en hun tweeling


Geen opmerkingen:

Een reactie posten