dinsdag 23 oktober 2012

MAANDAG EN DINSDAG: NAAR SCHOOL!

MAANDAG
De grote dag is aangebroken!  Jannes gaat naar school !
we moeten ons haasten om om 8 u aan de klas te zijn, want we stonden te laat op. De bel (sirene) gaat. 
De kinderen komen op school toe vanaf half 8. Er zijn er wel 1000!
Zoveel bruine kindjes ! Sommige komen te voet, andere met de bus ( volgepropt ) of een calèche ( paard en kar) ef een taxi ( oude auto die bijna uiteen valt, met wel 7 kindjes in) . May, de juf van het derde is er niet. ze heeft malaria. De meester van het andere derde wil dat mama haar vandaag vervangt.  
Dat kan ik niet weigeren... Maar amai, wat een beproeving... 60 kinderen stil krijgen, en stil houden, 60 schriftjes uitdelen, uitleg geven ... Ze zijn 'excited' met een blanke juf (toubab) voor de klas.  
Het is erg warm, al 28°C in de ochtend in de klas. En met zoveel samen... dicht opeen. Jannes ertussen.
We delen de tekeningen uit die we maakten vorige week in de klas. De kinderen kijken ernaar en vinden ze mooi. Mama verdeelt de groep in 2. de ene helft ( met mij erbij) maakt een tekening voor de kinderen in Brugge, de andere helft maakt de oefeningen in hun schrift die op bord staan. ( rekenen) Daarna wisselen we. 
We maken ook 3 kolommen in het schriftje en schrijven korte zinnetjes in het Frans, Nederlands en Wolof.     
Ik werk ook in mijn rekenboek en tafelboekje.
Het is een hele belevenis voor Jannes en voor mij. In de speeltijd     ( om 11u, na 3 uren werken !) komt jannes toch even naar het huis, ze willen op de speelplaats allemaal aan hem komen, een beetje bedreigend, en vooral warm... We werken nog verder in klas tot 13 u en ploffen neer in de zetel. Moe en oververhit. Om 14 u genieten we van een overheerlijke Senegese plat. Jannes vindt het heerlijk.

DINSDAG
Terug naar school. Vandaag werk ik bij mr. Sène ( een andere ) in het 3°ljA. Plots komt er een  andere meester binnen met een klein hoedje op. hij schrijft rare tekens op het bord. ik ga even naar mama in het huis. Ze geeft me nog wat werk en legt uit dat de kinderen nu godsdienst hebben: Islam. Ze leren de Koran. De bijbel van de Moslims. Zij bidden in een moskee. 
De meester is streng. Hij trok aan een meisje haar haar.
Voor de Koran les hebben de kinderen met krijtjes op leitjes gewerkt. Het was taal. Ze hebben geen werkboeken maar wel schriftjes.Ik maak al mijn werk voor school en volg ook de les van de meester mee. Ze zijn hier wel heel streng en roepen veel op de kinderen.

Jannes gaat naar school
 

 de kinderen kijken naar de tekeningen uit brugge
 Liselotte is juf vandaag


 we maken brieven en tekeningen voor de klas van jannes



 Le car jaune, het oude schoolbusje van mama, vol kindjes...

 

de kleuterklas

2 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Leuk om jullie avonturen te lezen en te volgen. Nog heeeel veeeel leuke momenten gewenst!

    Groetjes Kelly (Mama Mathis)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je wel ! Leuk om een berichtje te krijgen. Als jullie ooit eens senegal willen bezoeken, altijd welkom hier bij de fam. Sène ( locals! ) in hun school.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen